söndag 29 januari 2012

Homosexualitet i Afrika

Om man vill följa vad som händer i Sydafrika och på kontinenten generellt är nätversionen av Mail and Guardian en utmärkt källa. Inte minst för de fantastiska satiriska teckningarna av Zapiro. Historien om Zapiro, Zuma och duschen hörde jag  Zapiro (Jonathan Shapiro) själv berätta när när han presenterade sina teckningar på ett europeiskt afrikanistmöte i Leipzig för några år sedan. Duschen hade då tillfälligt lättat från Zumas huvud. Zapiro vill ge honom en ny chans som president, men den började snart att sväva i utkanten av varje Zumabild, liksom en helikopter beredd att landa när som helst. Nu har den landat igen och verkar sitta fast. Men det är en annan historia, som jag inte har plats att förklara här.

Rubrikerna i Mail and Guardian har under den gångna veckan bl.a. handlat om zulukungen Goodwill Zwelithini  som uttalat sig emot homosexuella : "I don't care how you feel about it. If you do it, you must know that it is wrong and you are rotten. Same sex is not acceptable." Han påstod också att det inte förekom "traditionellt".

Det har väckt uppmärksamhet i Sydafrika att en av dess traditionella ledare så gravt har gått emot den sydafrikanska konstitutionen, I går satt journalister församlade för att lyssna på vad de väntade skulle vara en ursäkt eller ett klargörande, men kungen undvek frågan.

Detta borde väl inte vara något att blogga om i Sverige om det inte vore så att föreställningen att homosexualitet inte förekommit i de förkoloniala samhällena i Afrika är så utbredd. Jag har hört människor i Sverige, som borde veta bättre, ge uttryck för samma missuppfattning. Det verkar till stor del bero på att många europeiska  antropologer under 1900-talet varit pryda och backat för att beskriva och analysera de ganska utbredda institutioner och traditioner som finns kring sex mellan människor av samma kön. I en viss anti-kolonial retorik (t.ex. Mugabes) framställs det som att att homosexualitet är något som är främmande för Afrika. Mycket talar i stället för att det är homofobin snarare än homosexualitet som kommit till Afrika med kolonialismen. Se t.ex. Dlamini: Homosexuality in the African context, som också tar upp konkreta exempel från Zulu-traditionen.

Inga kommentarer: